Zaposleni koji nisu zadovoljni trenutnim radnim mestom, uvek će tražiti nove mogućnosti i bolje poslovne ponude – tako da HR menadžeri uvek treba da budu na oprezu i traže načine da poboljšaju zadovoljstvo poslom svojih zaposlenih ako žele da ih zadrže u svojim organizacijama.
U nastavku ćemo detaljno zaroniti u to kako izgleda zadovoljstvo poslom zaposlenih, takođe identifikovaćemo znake nezadovoljstva zaposlenih i proći kroz neke efikasne metode za povećanje zadovoljstva poslom na radnom mestu.
Šta je zadovoljstvo poslom?
Zadovoljstvo poslom je pozitivan emocionalni osećaj koji zaposleni dobija kada je zadovoljan svojom pozicijom. To se dešava kada posao ispunjava očekivanja zaposlenog, kao što su stabilnost posla, razvoj karijere i adekvatna plata i beneficije.
Pored toga, zadovoljstvo poslom varira od zaposlenog do zaposlenog. Na primer, sistem nagrađivanja može funkcionisati da motiviše jednog zaposlenog, ali možda ista nagrada neće važiti kao motiv za drugog, zbog čega je dobro da HR menadžeri imaju višedimenzionalni pristup.
Dve vrste zadovoljstva poslom
Zadovoljstvo poslom se može podeliti u dve kategorije: unutrašnje i spoljašnje zadovoljstvo poslom. Unutrašnje zadovoljstvo poslom je kada je zaposleni zadovoljan samim poslom, odnosno ima pozitivne emocije prema poslu, svojim očekivanjima i daljim razvojem. U međuvremenu, spoljašnje zadovoljstvo poslom je kada je zaposleni zadovoljan svojim uslovima rada, uključujući faktore kao što su plata i beneficije, saradnici, menadžeri i kancelarijski prostori.
Neophodno je pronaći ravnotežu između ove dve kategorije – a fokusiranje samo na jednu kategoriju neće biti dovoljno za održavanje zadovoljstva poslom na duži rok.
Znakovi koji pokazuju da je zadovoljstvo poslom slabo
Prvi korak koji poslodavci treba da preduzmu kada procenjuju zadovoljstvo poslom je da identifikuju znakove kada se zadovoljstvo smanjuje i da intervenišu kada je to potrebno.
Prema firmi za angažovanje zaposlenih Vantage Circle, uobičajen znak da postoji nedostatak interesovanja za posao je kada zaposleni stalno odlažu svoje zadatke. Zaposleni koji ne vole svoj posao često će odugovlačiti sa ispunjavanjem rokova, što se može proširiti na organizaciju i dovesti do ometanja drugih zaposlenih i niskog nivoa produktivnosti.
Nezadovoljni zaposleni takođe imaju tendenciju da kasne na posao, stalno uzimaju slobodno od radnog vremena radi ličnog posla, često odlaze i pokazuju znake stresa i razdražljivosti.
Ako vidite bilo koji od ovih znakova na svom radnom mestu, možda je vreme da počnete da istražujete uzrok i formulišete strategiju koja će vam pomoći da se poboljša zadovoljstvo zaposlenih.
Saveti za povećanje zadovoljstva poslom
Postoji mnogo načina da se pristupi ovoj temi i poboljša nivo zadovoljstva na radnom mestu. U nastavku ćemo pogledati nekoliko jednostavnih saveta koje poslodavci mogu odmah primeniti.
Procenite zaposlenog i saznajte uzrok problema
Najbolji način da se reši nezadovoljstvo poslom je suočavanje sa izvorom nezadovoljstva. Prvo, poslodavci treba da sednu sa nezadovoljnim zaposlenim i razgovaraju o tome šta ih čini nezainteresovanim za posao i kako se trenutno osećaju.
Pronalaženje osnovnog uzroka problema moglo bi pomoći poslodavcima da pronađu najbolje rešenje. Na primer, ako zaposleni završi ranije tokom dana, možda bi mu fleksibilan raspored smena mogao pomoći da se podigne moral.
Ponudite nove mogućnosti za razvoj karijere unutar kompanije
Zaposleni treba da razumeju svoje uloge i šta se od njih očekuje. Zadovoljstvo zaposlenih može se povećati kada poslodavci nude više mogućnosti za razvoj karijere kroz različite projekte i nove uloge. Ako postoji jasan put za zaposlene da napreduju u karijeri, veća je verovatnoća da će ostati i raditi bolje.
Stvorite otvoreno, prijateljsko radno okruženje
Društvene interakcije i izgradnja odnosa su važne stvari koje zaposleni uzimaju u obzir pri izboru posla. Razvijanje tih veza može značajno povećati zadovoljstvo unutar organizacije i stvoriti bezbedno radno okruženje.
Poslodavci bi trebalo da kreiraju redovan raspored društvenih aktivnosti kako bi podstakli zaposlene da grade odnose, kao što su česta okupljanja na sastancima, timski izlasci i redovni izlasci na ručak.
Dozvolite zaposlenima da imaju odgovarajuću ravnotežu između posla i privatnog života
Poslodavci treba da imaju na umu da zaposleni imaju život van posla i da jasno stave do znanja da cene vreme svakog zaposlenog. Radnici imaju tendenciju da izgube motivaciju za rad kada kompanije očekuju da rade nakon smene ili slobodnim danima sa malo ili bez ikakve nagrade. Obezbeđivanje rada na daljinu i fleksibilnih rasporeda može pomoći zaposlenima da rade na način koji im odgovara, a da ih ne demotiviše.
Kompanije takođe treba da uzmu u obzir zaposlene i njihova mišljenja kada planiraju putovanja, konferencije, seminare ili zajednički radni odmor. Traženje volontera koji su voljni prvo da se bave posebnim projektima i rade po rasporedu na tim radnim događajima je dobra strategija umesto da se nameću dodatni zahtevi pojedincima koji nisu zainteresovani.
Izgradite odnose podrške između lidera i članova tima
Komunikacija i veza između lidera i članova uvek treba da bude transparentna i otvorena. Obezbeđivanje da pojedinci mogu da se obrate svojim menadžerima za bilo šta u vezi sa poslom može pomoći u stvaranju poverenja i poštenja i pomoći u negovanju zdravog radnog mesta.
Redovni susreti, prenošenje povratnih informacija između dve grupe i prepoznavanje njihovih uspeha pomažu u obezbeđivanju da kompanije i zaposleni idu istim putem.
Pomozite zaposlenima da prevaziđu prokrastinaciju kroz nagrade
Normalno je da zaposleni povremeno odugovlače, ali ako se to dešava veoma često, poslodavci bi trebalo da pokušaju da pronađu načine da motivišu pojedince. Jedna metoda koja bi mogla da pomogne u jačanju motivacije je stvaranje sistema nagrađivanja. Ovo pokazuje zaposlenima da ih kompanija prepoznaje i ceni njihov trud. Promocije, povišice, bonusi, grupni izlasci, događaji na radnom mestu i beneficije za zaposlene su odlične metode koje mogu lako da stvore produktivnost u kancelariji.
Postavite ciljeve za zaposlene
Odličan način da se unese motivacija i poverenje između kompanije i zaposlenih je postavljanje jasnih ciljeva za obe strane. Uspostavljanje jasnih uputstava i standarda za zaposlene usmerava ih ka tome šta treba da se uradi i postigne. Pored toga, poslodavci treba da kreiraju kratkoročne i dugoročne ciljeve u kojima i lideri i članovi diskutuju i redovno ažuriraju sve kako bi održali motivaciju. Na kraju krajeva, zaposleni žele da osećaju poverenje i poštovanje od strane svog poslodavca i da rade u zdravom okruženju sa dobrom platom i mogućnostima za razvoj karijere. Stvaranje načina za postizanje ovih stvari može pomoći organizacijama da izgrade stabilniji tim.
Izvor: www.hcamag.com
Prijavite se da besplatno dobijate na mejl jednom mesečno najbolje primere iz svetske prakse i najnovije inovacije i vesti iz Employer Branding sveta!