0001_50

,,Glavna stvar je da zaposleni prihvate i dele kulturu kompanije” – Milena Rajić, JTI

U nastavku našeg serijala intervjua sa vodećim profesionalcima iz HR, EB i marketinga Srbije, svoje iskustvo i ekspertizu je podelila Milena Rajić, People and culture direktor u kompaniji JTI – Japan Tobacco International. Sa Milenom smo razgovarali o kulturi jedne kompanije i njenim elementima, kao i o iskustvu zaposlenih, ulaganju u njihov razvoj i privlačenju novih.

  • Kao People and Culture director velike kompanije, koje akcije ste preuzeli radi poboljšanja iskustva zaposlenih u kompaniji?

Ljudi čine srž svake kompanije i iz tog razloga, iz godine u godinu, sebi postavljamo vrlo ambiciozne ciljeve, nastojeći da svojim zaposlenima pružimo mogućnosti za rast i razvoj na svim nivoima. Rast i razvoj nisu povezani isključivo sa eksternim obukama i usavršavanjima, već se velika pažnja poklanja praćenju trendova u poslovanju, korišćenju  najmodernijih alata i sistema za rad, koji pomažu kolegama da lakše obavljaju svoje svakodnevne zadatke.

Jako je bitan sam fizički prostor, te dosta pažnje posvećujemo radnom okruženju, tako da zaposleni, kada posećuju kancelariju, mogu uživati u udobnosti kako u radnom delu prostora, tako i u delu koji je posvećen socijalizaciji. Zaposleni u našoj kompaniji svakodnevno su motivisani i mnogim drugim benefitima. Privatno zdravstveno osiguranje za zaposlene i članove njihove uže porodice, mogućnost napredovanja i usavršavanja u inostranstvu i fleksibilno radno vreme samo su neki od njih.

Covid je svakako doneo nove forme rada, i mišljenja sam da su one tu da ostanu, postale su deo nove realnosti , tako da ih ne možemo isključiti. Najveća novina je uvođenje hibridnog oblika rada, tako da zaposleni polovinu svog radnog vremena mogu obavljati van kancelarije, što svakako povećava njihovu fleksibilnost , bolji  balans između poslovnog i privatnog života, a samim tim sveukupno iskustvo koje imaju u našoj kompaniji.

  • Prema vašem iskustvu, koliko su poslodavci u Srbiji danas svesni da treba ulagati u razvoj ljudi i da to utiče i na samo poboljšanje poslovanja? Kako komentarišete tu korelaciju?

Smatram da je ova svest sve više prisutna kod poslodavaca u Srbiji, misleći ovde najviše na velike  kompanije. Pre svega ovakve trendove diktiraju sami zaposleni, tako da ukoliko želite najbolje kandidate svakako morate ulagati u njih kako bi ste ih zadržali. Nebrojeno mnogo studija pokazuje direktnu vezu između zaposlenih koji se osećaju angažovano i zadovoljno , ohrabreno da učestvuju u donošenju odluka ili da daju sugestije za unapređenje poslovanja, i ukupnih rezultata kompanije,  a da bi sve to mogli poslodavac mora uložiti u njihov razvoj.

  • Kako je employer branding uključen u vaše HR strategije i inicijative?

Prvi korak privlačenja kandidata danas svakako nije oglas za posao. Privlačenje danas počinje mnogo ranije, zahvaljujući dobro osmišljenim “employer branding” kampanjama. Brend poslodavca zapravo opisuje njegovu reputaciju kao budućeg mesta rada, komunicira vrednosti poslodavca kao i šta nudi kao predlog vrednosti za zaposlene (employee value proposition). Dobro osmišljen brend i propratna kampanja privlače pažnju i ostaju u memoriji budućeg kandidata sve do trenutka dok se ne pojavi i sam oglas. Na ovaj način u trenutku kada vidi objavljenu poziciju određenog poslodavca, kandidat već pretpostavlja njegove vrednosti i može lako da se sa njima poveže ili da zaključi da mu nisu bliske, što u mnogome olakšava sve buduće interakcije između kandidata i kompanije. Upravo zbog svega navedenog rad na postavljanju brenda jednog poslodavca mora biti pri vrhu liste prioriteta prilikom kreiranja HR strategije .

Milena Rajić, People and culture director
  • Na koji način promovišete svoj brend poslodavca? Da li su i zaposleni uključeni u to?

Osim učestvovanja na različitim događajima koji se odnose na promovisanje brenda poslodavca, kao što su sajmovi i konferencije, imamo zaista holistički pristup promociji svog brenda. Brend poslodavca promovišemo i kroz  različite objave i  komentare na društvenim mrežama, posedovanje sertifikata koji pokazuju izvrsnost u procesima koji se odnose na ljude, kao na primer Top employer, ili Poslodavac Partner, iskustvene priče koje prenose naši zaposleni ili kandidati u procesima selekcije. Zato i jeste važno proaktivno raditi na svom brendu i komunicirati jasno poruke koje se trebaju čuti i znati. Naši zaposleni su naši najveći ambasadori i na različite načine učestvuju u promocijama, na primer , tako što uzimaju učešće u promotivnim kampanjama, drže predavanja iz oblasti svoje ekspertize studentima ili mladim ljudima koji su u potrazi za poslom, dele na svojim društvenim mrežama dobra iskustva koja stiču u radu sa našom kompanijom.  

  • Pretpostavimo da kompanija počinje od nule, na osnovu koji parametara bi trebalo da definiše kulturu kompanije po vašem mišljenju?

U građenju kulture pre svega treba krenuti od vizije , zatim vrednosti, principa i pravila, strategije i ciljeva koji određuju unutrašnji, ali i eksterni  život i nastup jedne kompanije i čije je formiranje zapravo povlastica najvišeg nivoa menadžera jedne kompanije ili pak vlasnika. Glavna stvar je da zaposleni prihvate i dele ovu kulturu.

  • Takođe, na koji način najefikasnije možete upoznati zaposlenog sa kulturom kompanije?

Najefikasnije je deliti informacije o kulturi i o onome što zastupate transparentno, koristiti sve dostupne načine, internet stranice, društvene mreže, kampanje za promociju brenda. Na taj način unapred stvarate sliku o kulturi koja važi u kompaniji, pa je kandidatima već na razgovoru za posao okvirno jasan pravac u kome se krećete. Ako menjate kulturu onda je potrebno najpre objasniti razloge za promenu, kako bi zaposleni mogli da ih razumeju i osete tu potrebu, i onda se povežu sa novom kulturom. Komunikacija je jedna od najvažnijih stvari u promeni kulture , i neophodno je da se isplanira i napravi detaljan komunikacioni plan koji će sadržati tačne aktivnosti i ko ih sprovodi – okupljanja zaposlenih, email komunikacija, pisma visokog menadžmenta, posteri, promocije , sve su to aktivnosti pomoću kojih komuniciramo kulturu.

  • Kako kod vas izgleda proces onboardinga?

Proces uvođenja novozaposlenih u posao je u našoj kompaniji jedan od najvažnijih i formalno je propisan posebnom procedurom. On podrazumeva podelu odgovornosti između zaposlenih, linijskog rukovodioca i HR-a . Novi kolega – koleginica, najpre dobijaju uopštene, logističke, detalje koje se odnose na njihov prvi dan, uključujući i detaljni raspored sastanaka tokom prvih dana, tokom kojih se upoznaju sa kompanijom , sektorima, ostalim kolegama. Proces takođe obuhvata i dodeljivanje “buddy” kolege, koji će na neformalan način pomoći novom kolegi – koleginici u upoznavanju ostatka tima, uspostavljanju veza, učenja o kulturi ponašanja i slično. Naš proces podrazumeva i postavljanje očekivanja i zaposlenog i rukovodioca, kao i konstantno praćenje od strane HR-a tokom prvih meseci rada.

  • Kako se smatra da danas kandidati biraju poslodavca, koje korake ste preduzeli da biste ostavili pozitivan utisak na njih i privukli ih?

Mislim da je odgovor na ovo pitanje sadržan u svim prethodnim. Pažljivo planiramo strategiju našeg predstavljanja, komuniciramo kulturu, ali i staramo se da naši zaposleni imaju vrhunsko iskustvo tokom rada u našoj kompaniji, jer oni to svoje iskustvo dele dalje sa svojim prijateljima , porodicom. Sam proces selekcije nam je jako važan i dajemo sve od sebe da kandidat ima pozitivno iskustvo, bez obzira na sam ishod procesa.

  • Šta mislite koje su to vrednosti koje će ljudi ceniti kod kompanija u budućnosti?

Ono što već sada počinje da se izdvaja, pored svega o čemu smo pričali, sigurnosti, benefita, radnog okruženja, jeste pre svega fleksibilnost koju kompanija nudi u svakom smislu, uravnoteženost zadataka u odnosu na slobodno vreme, ali i strategija kompanije koja se odnosi na socijalno – ekoloski ekosistem, odnosno koliko kompanija radi na politikama održivosti poslovanja, vodi li računa o okolini u kojoj posluje kao i koliko ulaže u filantropske aktivnosti.

Sagovornica: Milena Rajić, People and culture director – JTI (Japan Tobacco International)

Pripremili: The Employer Branding Agency

Prijavite se da besplatno dobijate na mejl jednom mesečno najbolje primere iz svetske prakse i najnovije inovacije i vesti iz Employer Branding sveta!

Comments are closed.