DSC07638-Edit_50 (1) (1)

,,Budite uvek iskreni. Predstavite firmu i uslove onako kakvi jesu i ne možete pogrešiti” – Vida Terzić, Grundfos

U ovonedeljnom intervjuu, bliže o employer branding temama, razgovarali smo sa Vidom Terzić, Employer branding specialist u kompaniji Grundfos. Ona je podelila svoje bogato iskustvo u ovoj oblasti, kako je EB integrisan u sam HR, koliko za kandidate znači interni i eksterni employer branding.

  • Da li nam možete opisati vaš karijerni put? Kako ste se odlučili za ovu oblast, šta vas je privuklo?

Master studije sam završila u Holandiji 2010. i kao diplomirani psiholog oduvek sam želela da budem okružena i da radim sa ljudima. Imala sam želju da pomognem i doprinesem kolektivu koliko je to bilo moguće. Nije mi bio cilj  da samo „odradim posao“, već sam nastojala da sve što radim ima neku veću svrhu. Naravno, moj put pronalaženja i profesionalne izgradnje je trajao. Nekada moraš da probaš različite stvari i vidiš šta ti sve ne odgovara kako bi principom eliminacije bio korak bliže otkrivanju sebe. Nakon završetka master studija sam se preselila u Dubai, gde i kreće moja karijera u HR-u. Radila sam na različitim pozicijama i projektima u okviru HR departmana: od administracije, regrutacije, dnevnih operativnih zadataka, motivacije zaposlenih i aktivnosti u vezi s poboljšanjem odnosa u kolektivu, brendiranjem poslodavca (tzv. employer branding (EB)), preko menadžerske pozicije, pa čak do vođenja finansija jedne manje firme. Kroz svako iskustvo sam dosta naučila i sazrela, i to mi znači u današnjem radu. Jako je bitna inicijativa i proaktivnost, kao i konstantno informisanje o trendovima tržišta i njihovim dešavanjima, ako želite da rastete i napredujete.

U jednom trenutku sam zastala i zapitala se u kom segmentu HR-a sam najbolja i najviše uživam. Nisam htela više da budem „osoba za sve“, nego sam poželela da se specijalizujem za jednu oblast. Marketing mi je uvek bio interesantan jer je kreativan, ali na kraju dana ja sam HR osoba, tako da je employer branding bio prirodno sledeći korak za mene. U Srbiju sam se vratila 2019. godine, gde počinje moja karijera specijaliste za employer branding. Volim strateški pristup, kao i operativne zadatke u vezi s tom oblasti. To je posao koji ne možete da radite ako niste stalno u kontaktu sa zaposlenima, jer morate da osetite kulturu firme, zadovoljstvo zaposlenih i imate veliku odgovornost da ispričate njihovu priču.

Vida Terzić, Employer Branding Specialist
  • Šta biste rekli, koliko je brend poslodavca, kao oblast koja se tek razvija, intenzivnije, važna i integrisana u HR?

U današnje vreme i na trenutnom tržištu, koje je postalo jako konkurentno, veoma je bitno integrisati EB u HR aktivnosti. Mislim da više nije dovoljno da kompanija ima postavljen funkcionalan sistem, ako zaposleni ili potencijalni zaposleni nisu svesni istog. Jako je bitno dizanje svesti o tome šta znači raditi u toj nekoj firmi, kako bi zaposleni to cenili sa jedne strane, a sa druge privukli relevantne talente.

  • Kao EB specijalista, kada donosite odluke i inicijative, koliko uzimate u obzir mišljenje kandidata? Da li se postavljate u njihovu ulogu, kako mislite da kandidati percipiraju sada EB, šta ih najviše privlači?

Moj posao je da znam da na što bolji način uzmem u obzir mišljenje zaposlenih i kandidata, kao i da osetim kompanijsku kulturu i potrebe. Vodim se izrekom „One solution does not fit all“. Svaka firma je drugačija, kao i pozicija na kojoj neko radi u firmi. Živimo u dinamičnom svetu, gde se promene dešavaju preko noći, u smislu potreba poslodavca, pa i kandidata. Zato je bitno slušati kandidate i nastojati sagledati okolnosti iz njihovog ugla. Šta je to što bi ih nateralo da promene poslodavca? Kako formulisati neki paket povlastica s namerom da se kandidat u njemu pronađe? Šta je najrelevantnije za određenu poziciju? Da li je to kultura firme? Tehnologije? Dinamika posla? Mogućnost rasta i razvoja ili pak plata? Kandidati i zaposleni znaju najbolje, a vi kao specijalista treba da znate da ih saslušate i razumete, i shodno tim informacijama vaš posao je da na kreativan način osmislite komunikaciju i povežete se sa njima.

  • Koliko je važan i sam interni brend poslodavca naspram eksternog?

Ne možete imati eksterni brend ako je vaš interni brend nepostojeći, prosto je nemoguće. Nije poenta napraviti marketinšku kampanju eksterno i privući kandidate, ako se oni ne zadrže u firmi. U tom slučaju se vaša ulaganja u brendiranje dugoročno neće isplatiti. Zapravo ostajete u duplom gubitku. Ne zaboravite da su vaši zaposleni takođe vaši brend ambasadori, pa ako nemaju pozitivno iskustvo, njihov glas se daleko čuje i teško je promeniti lošu preporuku jer ljudi veruju više ljudima nego brendovima.

  • Kako se bavite i upravljanjem talentima, po vašem mišljenju, kakva radna mesta ljudi sada žele? Koliko se to promenilo u odnosu na ranije?

Kao što sam već napomenula, trudim se da budem u kontaktu sa zaposlenima, kako bih iz prve ruke imala informacije; da li kroz internu anketu ili neformalno uz kafu. Takođe volim da odem na relevantne konferencije ili seminare, gde mogu čuti nešto više o trenutnom tržištu kroz iskustva drugih i o istraživanjima o promenama u zapošljavanju. Tržište se konstantno menja, tako da moramo i pristup shodno tome da promenimo — nekad nam je pisaća mašina radila posao, u današnje vreme nam trebaju laptop i najnoviji telefon. Kad je reč o očekivanjima ljudi, ona konstantno rastu jer se firme utrkuju da ponude što konkurentniji paket ne bi li privukli kandidate. Fokus je veći na benefite nego ranije: od fleksibilnog radnog vremena, rada na daljinu (tzv. remote work), preko privatnog zdravstvenog osiguranja do sistematskih pregleda i drugih.

  • Takođe, kako biste privukli talente, kako komunicirate eksterno svoj brend poslodavca? Šta je bitno da se prenese široj publici kako bi se upoznali sa kompanijom i njenom kulturom?

Budite uvek iskreni. Predstavite firmu i uslove onako kakvi jesu i ne možete pogrešiti. Imam sreću i privilegiju da radim u firmi gde je fokus na ljudima, gde se žive vrednosti firme, kao i kultura. Možda će zvučati štreberski, ali ja se zaista radujem da dođem na posao, jer radim u divnom kolektivu, i bez obzira kom kolegi i iz kog odeljenja se obratim za pomoć i podršku, svaki kolega ili koleginica će odvojiti vreme da te podrži i obratiće ti se sa osmehom na licu. Svi smo na „ti“. Kada „živiš brend“, tebi praktično preostaje samo da obavestiš javnost o tome. Super je kada zaposleni podele svoja iskustva iz prve ruke, kroz program preporuka, objave na društvenim mrežama, razne akcije koje podržavaju studente ili lokalnu zajednicu. Mislim da je jako bitno da se prenese „osećaj“ kako je raditi u Grundfosu: međuljudski odnosi, liderstvo, kultura i drugi.

  • Šta biste rekli, u kakvoj su korelaciji proces regrutacije i EB?

Jedno bez drugog ne ide. Prosto se dopunjuju. Bitno mi je da imam odličnu saradnju sa regruterima u firmi, oni su mi direktna veza s kandidatima i od njih mogu dobiti povratnu informaciju iz prve ruke šta možemo unaprediti po pitanju predstavljanja poslodavca na tržištu. Sa druge strane, moj posao je da ih podržim u targetiranju relevantnih kandidata, na primer gde i kako da pojačamo prisutnost i vidljivost.

  • Koje metrike su važne za vas kao EB specijalistu? Na koji način dobijate povratne informacije od drugih stejkholdera koje su značajne za vaš rad?

Nijednu metriku ne treba zanemariti. Metrika broj relevantnih prijava je dobar indikator da li je EB strategija uspešna — da li privlačimo relevantne kandidate za objavljenu poziciju i u kojoj meri. Izdvojila bih takođe povratne informacije od kandidata, kao i anketu o motivaciji i zadovoljstvu zaposlenih. Trudim se da budem u toku sa objavljenim sadržajem na društvenim mrežama, kao i reakcijama na njih. Kroz anketu o motivaciji i zadovoljstvu zaposlenih mogu da razumem čime su zaposleni zadovoljni i šta im je bitno za ostanak u firmi.

  • Kako generalno komentarišete stanje i razvoj brenda poslodavca kod kompanija u Srbiji?

Jako mnogo se ulaže poslednjih nekoliko godina u employer branding i veliki broj kompanija je prepoznao da ima prostora za napredak u toj sferi. Stanje je veoma izazovno. Svi se trude da urade nešto nesvakidašnje i da razumeju prosečnog kandidata (koliko je to moguće). Različite industrije imaju različite izazove. Ali, ko još ne voli dobar poslovni izazov?

  • Koje savete biste dali kompanijama koje tek počinju da razvijaju svoj brend poslodavca?

Nemojte promovisati ono što ne živite kao kompanija. Budite iskreni i otvoreni za povratne informacije od zaposlenih.  

Sagovornica: Vida Terzić, Employer Branding Specialist, Grundfos

Pripremili: The Employer Branding Agency

Prijavite se da besplatno dobijate na mejl jednom mesečno najbolje primere iz svetske prakse i najnovije inovacije i vesti iz Employer Branding sveta!

Comments are closed.