tanja photo 22

,,Došlo je vreme da se fokusiramo na personu i njene preferencije” – Tanja Tatomirović, Microsoft

Ovog leta, odlučili smo da pokrenemo veliki ciklus intervjua sa najvećim profesionalcima u Srbiji iz oblasti ljudskih resursa, marketinga i naravno Employer Brand-a i da sa njima popričamo o svim izazovima, novinama i primerima iz praksi iz njihove struke. Naša prva sagovornica je Tanja Tatomirović, Communications Director – Microsoft Development Center u Srbiji sa kojom smo razgovarali o employer brandingu, komunikaciji sa zaposlenima i kandidatima, kao i načinu privlačenja istih u IT sektoru kao jednom od najkonkurentnijih.

  • Vi ste direktorka komunikacija Microsoft Development Centra u Srbiji, za šta ste najviše zaduženi i kako opisujete svoj posao u ovim izazovnim vremenima?
Tanja Tatomirović, Communications Director

Svako vreme je izazovno na poseban način, jer čak i kada mislite da je more mirno, ako ga ostavite mirnim, nećete nigde stići. Ako je burno, trošite više energije, ali vas ono izaziva da budete bolji, inventivniji, snalažljiviji, snažniji.
Posle decenije u kompaniji, na različitim poslovima u regionu od 15, a potom i 24 zemlje u Evropi i Evroaziji, u Microsoft Development Center u Beogradu sam došla oktobra 2021. godine. To je jedan od najinovativnijih, najvažnijih i najbrže rastućih razvojnih centara kompanije u ovom delu sveta, a moj zadatak je da se strateški i operativno, zajedno sa svojim timom, bavim komunikacijama, bilo internim ili eksternim, te da naš centar adekvatno pozicioniram ne samo u Srbiji, nego i u regionu, i Evropi. Mi se ne fokusiramo na employer branding na jednostavan pravolinijski način, već vodimo računa o svakom aspektu – komunikaciji sa javnostima, zajednicom, školstvom, brigom o iskustvu zaposlenih. Od velikog su nam značaja vrednosti kompanije, i želimo da bude jasno za šta se zalažemo, a protiv čega borimo, te da naša kultura bude nešto što će privući buduće zaposlene, zadržati sadašnje, a kod bivših zaposlenih ostaviti otvorena vrata da se u jednom trenutku, možda, i vrate u naš tim.

  • U okviru vaših zaduženja je i briga o Employer Brand-u kompanije. Da li biste se složili da je Employer branding sinergija HR-a i marketinga? Ili ipak neko treba da bude dominantniji?

Microsoft Development Center u Srbiji ne prodaje bilo šta da bi nam trebale klasične marketinške aktivnosti, pa ću se, kao pravi komunikolog i komunikator, odmah ograditi tako pojednostavljene interpretacije. HR je svakako važan, on nam daje onaj „sanity check“ koji nam je ponekad potreban, ali kod nas je sinergija komunikacija i iskustva zaposlenih nešto što se direktno odražava na employer branding. Takvom sinergijom, i sa svim ostalim timovima, uz definisanu strategiju i operativni plan, uspevamo da budemo jedan od najpoželjnijih poslodavaca u zemlji, a u poslednje vreme naše kolege su i iz više od desetine zemalja regiona i sveta, pa to pokazuje kako nas ljudi vide.

  • Na koji način definišete dugoročne ciljeve i strategije u vašim komunikacijama i EB? Da li lokalno ili globalno?

I dok sam radila u prodajno-marketinškoj diviziji, pre inženjeringa, trudila sam se da globalne ciljeve i strategije „prevedem“ na regionalne i lokalne nivoe, te da nam oni budu zvezda vodilja, ali ne i slovo uklesano u kamenu. Ciljevi komunikacije, pa time i employer brandinga, ne mogu se univerzalno definisati i sprovoditi, jer svaka zemlja ima svoje običaje, jezik, shvatanja, mentalitet, i ono što će biti prihvatljivo u Holandiji, neće u Kazakhstanu, i obrnuto. Ako ne razumete mentalitet jedne sredine, ali i mentalitet jednog zanimanja ili industrije, suočićete se sa neuspesima. Dobro se sećam da sam se, na početku svoje međunarodne karijere, pitala zašto su Holanđani tako neprijatni, a Estonci, na primer, hladni i ćutljivi. Zahvalna sam iskustvu koje me je naučilo da su prvi samo otvoreni i direktni, dok drugi smatraju nevaspitanim one koji dosta pričaju. Zato, lokalne stvari uvek ostaju relevantne, ako ih dobro odmerite i uklopite sa globalnim.

  • Koje kanale komunikacije koristite najviše za oglašavanje svojih aktivnosti? Kako komunicirate eksterno o svojoj kulturi kompanije?

Koristimo gotovo sve dostupne kanale, od klasičnih do alternativnih medija, društvenih mreža, blogova, u zavisnosti do koje publike želimo da dođemo. Naša publika jeste ekosistem softver inženjerstva, ali počinjemo od najmlađih, tako što podržavamo organizacije kao što je Petlja, uključujemo se u programe Inicijative Digitalna Srbija, radimo sa fakultetima, a naša publika su i iskusni profesionalci. U zavisnosti od publike, kreiramo i sadržaj. Navešću primer, iako to sve moje kolege iz struke znaju, da je naša mlada publika pre svega na Instagramu, a kako su naši praktikanti vrlo bitni za nas, trudimo se da im pokažemo gde će doći i sa kim i na čemu će raditi ako se prijave za praksu u našem Razvojnom centru u Beogradu.

  • Što se tiče internih komunikacija sa zaposlenima, na koji način održavate kontakt sa zaposlenima u Microsoft-u kao velikoj korporaciji? Kako ohrabrujete svoje zaposlene da postanu ambasadori brenda?

Microsoft je kompleksna i velika korporacija, no trudimo se da uzmemo najbolje sa globalne ili regionalne scene, ali da se držimo i lokalne relevantnosti koju smo već pomenuli na početku. Razmena znanja na globalnom nivou je nešto što nam dodatno pomaže da ne izmišljamo rupu na saksiji, ali i da podelimo sopstvene dobre prakse sa kolegama širom sveta.

Pazimo da interna komunikacija bude dovoljno jasna, ali i da izbegnemo dodatni stres prečestim i prejakim internim komuniciranjem. Zaposleni moraju znati gde je kanal na kom mogu naći informaciju, jer ih informacijama ne smemo bombardovati kroz mailove, poruke na različitim kanalima, prečestim sastancima, a pri tom ih treba povremeno i pitati šta žele i opipati im puls. Možda ja želim jedno, moj tim drugo, a ceo naš inženjerski tim nešto sasvim treće. Možda se iznenadite. Što bi rekle moje mlade koleginice – ne treba pogrešno učitavati inpute.

Kada pričamo o ambasadorima, lepo je da oni postoje u svim segmentima i kanalima komunikacije – da pričaju prijateljima kako im je na poslu, da dele to sa kolegama iz drugih kompanija, ili, što je vrlo često, i na društvenim mrežama. U nekim kompanijama postoje programi angažovanja zaposlenih na društvenim mrežama.  Krenulo se od činjenice da ako političari već dosta godina unazad koriste „botove” za širenje svog uticaja, svojih poruka i, generalno, kreiranja javnog mnjenja, onda je logično da to mogu na sličan način raditi i kompanije.

Postoji određeni broj zaposlenih koji će rado postati promoteri kompanije na društvenim mrežama. Međutim, uvek će postojati određeni broj zaposlenih koji ili ne koriste društvene mreže ili ne žele da ih koriste za marketinšku promociju svoje kompanije. Prema neformalnim istraživanjima koje sam sprovodila, neki zaposleni čak kažu da ne žele da se poslodavac “meša u njihov lični život”. Ipak, u današnje vreme digitalnih komunikacija i stvaranja ličnih brendova, za kompanije je važno da podstaknu zaposlene da budu na društvenim mrežama i steknu samopouzdanje u takvoj komunikaciji. Ovde, pre svega, mislim na LinkedIn, kao društvenu mrežu za poslovno komuniciranje.

Ipak, nijedan poslodavac ne treba da insistira na tome da zaposleni učestvuju u kampanjama na društvenim mrežama ili programima promocije. Efekti mogu biti kontraproduktivni, te zaposleni, ukoliko nisu dovoljno vični ili nemaju želju da se time bave, mogu, namerno ili nenamerno, naneti štetu kompaniji umesto da postanu njeni advokati.

  • Po vašem mišljenju, koliko je vaš korporativni svetski brend zaslužan za privlačenje novih zaposlenih u vašu kompaniju?

Moj prvi menadžer u Microsoftu mi je pre deset godina rekao: „Ne brini, biće i lakše i teže kad imaš Microsoft koji ti drži leđa.“ Naravno da je Microsoft brend za koji mnogo ljudi zna, ali da nismo gradili kulturu kakvu danas imamo, i ne samo globalno, nego i lokalno, ne bismo bili to što jesmo. Ponekad je i izazovno nositi teret takvog imena, jer su očekivanja da budeš uvek najbolji… Mada, kad malo zastanem, i nije da nismo najbolji. (smeh)

  • Da li mislite da hibridna radna snaga predstavlja za budućnost rada? Da li u Microsoft postoji takav model, da li još neki zaposleni rade od kuce i imaju pravo izbora?

Radili smo dve godine od kuća. Tehnologija nam je pomogla u tome, i to upravo ona koju sami razvijamo. Hibridni i fleksibilni način rada predstavlja budućnost. Pogledajte istraživanja.

Bitno je da budemo srećni i zdravi na poslu bez obzira na to gde i šta radimo. Zato moje kolege koje se bave iskustvom zaposlenih znaju da su očekivanja zaposlenih veća nego ikad i oni čine sve da iskustvo na poslu našim ljudima, odakle god ga radili, bude najbolje moguće. Svi oni, svi mi, želimo fleksibilnost. Zato, danas imamo pravo izbora da li ćemo raditi od kuće, iz kancelarije, koja je napravljena da donese svu udobnost i ne zaustavi nas ni u jednoj ideji, ili, kako se često šalim, viseći sa drveta. Lokacija nije važna, važan je dobro urađen posao, važan je timski duh, a on može da se održi i povremenim viđanjem uživo. Došlo je vreme da se fokusiramo na personu i njene preferencije. I da imamo meru, balansiramo dobro, i budemo srećniji nego da smo zatvoreni u kancelarijama od 9 do 5.

  • Šta mislite da definiše organizaciju kao odličnog poslodavca danas? Microsoft je više puta bio izabran za najpoželjnijeg poslodavca u našim istraživanjima, šta smarate da je najviše doprinelo tome?

Svaka sitnica u definisanju organizacije kao dobrog poslodavca je važna. I kultura, i gajenje različitih vrednosti, i otvorenost, i inkluzivnost, i aktivnosti van rada, i sam način rada, i nagrada za taj rad, pa i sve one udobnosti u kancelariji, kao i stav vezan za rad od kuće. To je jedna sinergija koja doprinosi da poslodavac bude poželjan. Sve je to doprinelo da i Microsoft Razvojni centar u Srbiji nekoliko puta bude proglašen za najboljeg poslodavca.

  • Koji biste savet dali nekim kompanijama koje tek počinju da grade svoj EB?

Slušajte svoje zaposlene, ne jednom, nego stalno. Ne prisiljavajte ih na bilo šta samo zato što se vama to učinilo dobrim… Ali, birajte i dobre i kvalitetne ljude. Neko je negde rekao da je važan karakter čoveka, njegovo vaspitanje, i njegova otvorenost za nove stvari, ljude i ideje, a ne isključivo njegovo formalno obrazovanje. Ako imate dobre ljude, nećete imati samo dobar brend, već ćete grabiti dalje u svakom smislu. Bez obzira da li imate tri vrste sladoleda u kancelariji ili ne.

Sagovornica: Tanja Tatomirović, Communications Director – Microsoft Development Center in Serbia

Pripremili: The Employer Branding Agency

Prijavite se da besplatno dobijate na mejl jednom mesečno najbolje primere iz svetske prakse i najnovije inovacije i vesti iz Employer Branding sveta!

Comments are closed.