Lidl Srbija je po prvi put zauzeo prvo mesto u istraživanju Top 100 Employer Brands Srbija za 2024/2025 godinu, potvrđujući svoj status jednog od najpoželjnijih poslodavaca na tržištu. Više o aktivnostima i strategijama koje su doprinele ovom uspehu, razgovaramo s Ivanom Marković koja je na poziciji Izvršni direktor direkcije Ljudski resursi kompanije.
Čestitamo na osvajanju prvog mesta u istraživanju Top 100 Employer Brands Srbija za 2024/2025! Koje su, po vašem mišljenju, bile ključne aktivnosti i strategije koje su vam pomogle da postignete ovu lidersku poziciju?
Hvala veliko, ovo je zaista ogromna čast! Ponosni smo da smo već četvrtu godinu, od samog početka Vašeg istraživanja, u samom vrhu, ali ove godine smo još ponosniji jer smo ostvarili i dodatni napredak, koji je za nas, ceo #teamlidl potvrda dobrog posla koji radimo u svim sferama.
S obzirom na ovaj veliki uspeh i konstantan napredak, jasno Vam je da se ne radi o strategiji, već o suštinskoj posvećenosti izvrsnosti.
Koje ključne prednosti Lidl Srbija nudi kao poslodavac u maloprodajnom sektoru u odnosu na konkurenciju? I koje specifične programe ili beneficije nudite zaposlenima u prodavnicama kako bi se osećali cenjeno i motivisano?
Iz razgovora sa koleginicama i kolegama na operativnim pozicijama, kao i u direkciji, jasno je da je stabilnost i sigurnost kompanije i posla ključni element, u današnja turbulentna vremena. Naravno, doprinos svakog pojedinca toj stabilnosti dolazi kroz vredan i posvećen rad, koji je ispraćen konkurentnim zaradama i odličnim programom benefita za zaposlene, počev od privatnog zdravstvenog osiguranja sa sistematskim pregledom, plaćenog svakog minuta rada, dodataka za godišnji odmor i novogodišnje praznike, kvartalnih kartica za kupovinu u Lidlu, +4 dana godišjeg odnora u odnosu na zakonski propisan broj dana…
Kako Lidl Srbija osigurava da se zaposleni osećaju kao integralni deo uspeha kompanije?
Kao što sam već napomenula, svaki pojedinac je deo ukupnog uspeha naše kompanije i bitno nam je da to svi znamo, da verujemo jedni drugima i jedni u druge. Pored toga što radimo vredno, mi se i dobro družimo, kroz novogodišnje zabave, teambuilding aktivnosti ili kroz radionice.
Takođe, tu smo jedni za druge, slušamo se, bilo da hoćemo da podelimo sa svima nešto preko aplikacije za zaposlene, da podelimo svoju inovativnu ideju preko Ideen Menagement-a ili da rešimo neki problem razgovorom sa Poverenicima ili Compliance officer-ima.
Živimo i radimo u skladu sa svojim vrednostima, i to nas čini porodicom, jednim timom.
Koji su najveći izazovi u zadržavanju zaposlenih u maloprodaji i kako ih Lidl Srbija prevazilazi?
Maloprodaja je, svi će se složiti, veoma zahtevna grana, i treba zaista voleti naš posao da bi čovek tu bio i uspešan i zadovoljan.
Mi u Lidlu svoj posao zaista volimo, i naravno, odatle dolazi i motivacija za prevazilaženje svih izazova.
Činjenica je da u Srbiji nezaposlenost opada, što je odlično za nas kao društvo, ali posledično, rastu izazovi za sve poslodavce, ne samo za maloprodaju. Mi se trudimo da kroz ponudu za zaposlene, i kroz način na koji radimo, koji je utemeljen na našim vrednostima, učinimo Lidl mestom na kom ljudi žele da budu. A Vaše istraživanje pokazuje da je to upravo tako!
Na koji način podržavate zaposlene u prevazilaženju stresa i fizičkih napora povezanih sa radom u maloprodaji?
Pomenula sam koliko je maloprodaja sama po sebi zahtevna, ali mi se ne zaustavljamo na toj konstataciji, već aktivno radimo na modelima koje će zaposlenima pomoći u svakodnevnom radu. Sa jedne strane, kroz alternativne modele rada, omogućavamo većem broju ljudi da ostvari angažman kod nas, radeći po modelu koji njima lično najviše odovara.
Kada je bilo kome od nas, zaposlenih, potrebna dodatna pomoć, imamo već pomenuto privatno zdravstveni osiguranje koje pomaže zaposlenima da čuvaju svoje zdravlje. Pored toga imamo i sistem podrške zaposlenima – Employee Assistance Program, koji predstavlja platformu za besplatnu podršku zaposlenima u oblasti finansija i pravnih poslova, kao i za psihološku podršku.
Kako su se vaši programi obuke i razvoja zaposlenih razvijali tokom ove godine kako bi odgovorili na nove izazove u maloprodaji?
Lidl ima vrlo specifičan sistem rada, praktično jedinstven na tržištu, pa su naše obuke neophodne svim novozaposlenima, bez obzira na nivo pozicije ili godine prethodnog iskustva. Obuke su detaljne i kontinuirane, pa se ne završavaju sa intergacijom novozaposlenih. Veliki segment razvojnih programa se fokusira na razvoj rukovodilaca, i to naročito sa prve linije, jer su oni pokretačka snaga naše kompanije.
Kako prilagođavate strategije zapošljavanja da privučete i zadržite mlade talente na srpskom tržištu rada?
Kroz sve naše aktivnosti, Lidl je, što i Vi potvrđujete, veoma prepoznat kao poželjni poslodavac. Mladi ljudi su posebno vešti da prepoznaju potencijal za svoj rast i razvoj u našoj kompaniji, i to vidimo po velikoj zainteresovanosti za sve naše pozicije.
Ono što je mladima prevashodno važno jeste razvoj i kontinuirano učenje, a to je u Lidlu neizostavna komponenta. To sprovodimo kroz različite programe: od formalnih obuka, preko učešća na izazovnim projektima i razmeni iskustva sa kolegama iz različitih oblasti, pa sve do internacionalnih programa razmene, gde je naš cilj da kolege u određenom periodu (6-24 meseci) odu na razmenu u neku od 32 Lidl zemlje, a da se nakon toga vrate u Srbiju, bogatiji za znanje i stečeno iskustvo, i da to podele sa ostatkom oranizacije.
Na koje načine inspirišete zaposlene u prodavnicama da se aktivno uključe u projekte održivosti?
Održivost je deo svih naših poslovnih procesa, zato se trudimo da prilikom inicijalnih obuka ali kasnije tokom rada svi naši zaposleni budu informisani o tome zašto i kako određene procedure sprovodimo i šta je cilj određenih poslova. Tako na primer prilikom prikupljanja kartonske ambalaže ili plastičnih folija i početka procesa reciklaže, koji se svakako dešava i u prodajnim objektima, zaposlene informišemo o širim ciljevima održivosti i značaja reciklaže i cirkularnosti materijala. Takođe, o strateškim ciljevima i usmerenjima u različitim aspektima održivosti i društveno odgovornog poslovanja naše kompanije zaposlene kontinuirano obaveštavamo putem naših kanala interne komunikacije, jer nam je vrlo važno da edukacijom i informisanjem podignemo svest o značaju ovih tema i njihovoj primeni u svim oblastima poslovanja Lidla Srbija. Ove godine pokrenuli smo i interni projekat pod nazivom YOU, koji se bavi edukacijom i informisanjem zaposlenih upravo o održivim i odgovornim praksama u najširem smislu, jer verujemo da je od izuzetnog značaja da su zaposleni ne samo informisani, već i da aktivno učestvuju u kreiranju svkodnevice i biznisa koji će na adekvatan način odgovoriti na izazove sa kojima se na polju održivosti suočavamo, kako globalno tako i lokalno.
Da li koristite povratne informacije zaposlenih u planiranju novih inicijativa i na koji način?
Povratne informacije od zaposlenih dobijamo kroz niz formalnih i neformalnih, javnih i poverljivih izvora, što sam već ranije napomenula.
Te informacije su za nas blago, i zato negujemo duh otvorene komunikacije.
Konsantno radimo na unapređenju uslova za naše zaposlene upravo na osnovu informacija koje dobijamo iz tih izvora, naravno, uz detaljne analize, kao što se i očekuje od kompanije, i odatle upravo dolaze i naše duge liste benefita i programa za zaposlene.
Na koji način podržavate zaposlene koji su zainteresovani za rad u drugim poslovnim segmentima ili u inostranim Lidl poslovnicama?
U Lidlu se otvorenost za različita iskustva smatra veoma pozitivnom ličnom osobinom i u našoj kompaniji možete videti mnogo koleginica i kolega koje su „prošetale“ kroz više sektora. To je odlična stvar za pojedinca i za biznis, jer se proširuju vidici i dodatno razvijaju profesionalci.
Kao globalna organizacija naravno, imamo i programe razmena sa drugim zemljama, ali i našom centralom u Nemačkoj. Deo naše kulture je da u svakom trenutku imamo više kolega na izaslanjima u druge zemlje, i onih koji su na istim programima kod nas.
Za kraj, koje će po vašem mišljenju, biti budući izazovi rada u maloprodajnoj industriji u Srbiji?
Maloprodaja je grana koja nam svima, kao potrošačima, predstavlja nasušnu potrebu, tako da ja vidim samo uzlaznu putanju za maloprodaju.
Izazovi koji su pred svim poslodavcima će, naravno biti i pred nama, ali mi smo spremni!
Sagovornik: Ivana Marković, Lidl Srbija
Pripremili: The Employer Branding Agency